Teologija tijela VI/Theology of Body VI

Iako je tema dio mene i mojih stavova, ja sam samo vjernik laik te nisam u potpunosti kompetentna niti imam nadležnost prenositi ovako važan nauk pa će članci ove tematike, radi što točnije interpretacije, stručnijeg tumačenja i važnosti teme, biti bazirani na predavanjima don Damira Stojića, studentskog kapelana.

S don Damirovim dopuštenjem, koristit ću njegova pretipkana predavanja, s time da može doći do manjka vjerodostojnosti radi slobode interpretacije.

Za sve nejasnoće, pitajte svećenika, duhovnika, teologa ili konzultirajte knjige Ivana Pavla II. “Muško i žensko stvori ih” te “Ljubav i odgovornost”, kao i sve dokumente KC.

“U ovom dijelu govorimo o Sari i Tobiji i o “Pjesmi nad pjesmama” jer su to knjige koje izričito govore o braku.

Trebamo znati čitati Bibliju. Ako je ne znamo čitati na pravi način i ako ne razumijemo njezinu bit, u nama može izazvati veliku frustraciju.

Knjiga o Tobiji i Sari je nastala prije nekoliko tisuća godina i nama je jako teško shvatiti što se u njoj uistinu događa, no Biblija je živa Riječ Božja i kao takva uvijek aktualna. Veliko je umijeće uzeti Riječ Božju, pogotovo onu iz Starog zavjeta, odmaknuti vanjski okvir i doći do srži poruke. Prenijet ću vam dio komentara Ivana Pavla II. o tim dvjema knjigama.

Brak – veličanstven znak naše konačne sudbine na Nebu

Sara i Tobija su bili svjesni da vode duhovni boj i da su u ratnom, opsadnom stanju. Svi ljudi koji su u braku su u opsadnom stanju. Sve ćemo protumačiti! Zašto to govorim?

U ratu postoji neprijatelj koji napada. U svakom ratu uvijek netko napada, a netko se brani. To piše u katekizmu i svaki Papa govori da čovječanstvo i čovjeka napada sotona.

Teologija nas uči da je slika Neba zapečaćena u muškom i ženskom tijelu. Isus nam je dao predokus Neba na zemlji preko braka bez obzira što mi mislimo o braku, bez obzira u kakvim se brakovima nalazili i bez obzira iz kakvih smo brakova potekli – Gospodin je zamislio da bi brak trebao biti nebo na zemlji zapečaćeno u muškom i ženskom tijelu.

Zašto sotona mrzi bračni odnos?

Što će on napadati da bi uništio brak?

Upravo ono što brak čini brakom! Sotona mrzi bračni odnos jer je to čin između muža i žene koji stvara život, a on mrzi život! Njemu se sviđa izvanbračni seks, ali bračni odnos mrzi, gadi mu se.

Želi ga uništiti jer se u tom činu objavljuje božanski plan – svaki bračni odnos je zemaljski znak onoga što će se dogoditi u nebu.

Svaki brak, svako vjenčanje, svaki bračni čin je veličanstveni znak naše konačne sudbine koja će se dogoditi u nebu, a zemaljski se to izražava pomoću seksualnosti. Zato sotona želi uništiti taj odnos (da ga nema u braku), a ako ga ima, da bude izvan braka. Ako muž vara ženu s tajnicom ili žena muža s nekim ljubavnikom, njemu je to super.

Zašto sotona želi uništiti brak i svećenićki red?

Mi, svećenici, na svetoj misi slavimo euharistiju po kojoj nas Bog prožima i ulazi u nas. Kad vas pričestim, vi kušate nebo na zemlji.

Dva su načina da čovjek okusi nebo na zemlji:

1. sveta pričest jer Bog, Isus Krist, ulazi u svoju zaručnicu Crkvu i

2. bračni čin 

To je objavio Ivan Pavao II.!

Koji je vrhunac svete Mise? Sveta pričest kad svećenik kaže: ‘Tijelo Kristovo’, a mi kažemo: ‘Amen, neka bude!’ Tada Kristovo tijelo ulazi u nas!

Koji je vrhunac braka? Bračni čin kada muž, tj. njegovo tijelo ulazi u njegovu ženu. Tako je bračni čin liturgijski čin.

Tu usporedbu između svete mise i bračnog čina, Ivan Pavao II. je prekrasno napisao i objavio u svojoj teologiji tijela. Radi tog značaja, sotona želi uništiti brak i svećenika jer želi spriječiti dijeljenje Isusa Krista u sakramentu i bračni čin.

Dobro došli u duhovni boj!

Sara i Tobija

Sara se udavala više puta jer joj je prvi muž umro pa drugi, treći, četvrti, peti, šesti i sedmi. Anđeo Rafael se pojavioTobiji i rekao mu da je uzme za ženu. Tobija se bunio, ali mu je anđeo Rafael rekao: ‘Ne boj se jer je ona za tebe određena od početka svijeta. Ti ćeš je spasiti i ona će poći s tobom. Siguran sam da ćeš s njom imati djece koja će ti biti kao braća, stoga se nemoj bojati!’

Na dan njihova vjenčanja, Sarin otac je kopao Tobiji grob, dok je Tobija dobio savjet od Rafaela što moraju napraviti.

Po židovskom običaju na vjenčanju, tijekom obreda odvedu mladenku u svadbenu sobu i tamo muževljeva majka razodjene mladenku, daje joj savjete i skida joj odjeću. Mladenka ima veo.

Za to vrijeme, vani se igra (pleše) kolo. Muškarci dignu mladoženju na ramena i igraju kolo. Spuste ga pred vrata sobe i on ulazi u sobu. Na obredu nije vidio mladenkino lice jer ona cijelo vrijeme nosi veo.

Kad mladoženja uđe u svadbenu sobu, njegova majka otkriva lice mladenke da je sin vidi te je to, ponekad, prvi put da je pogleda u lice jer su se vjenčanja ugovarala prethodnim dogovorima dviju obitelji.

To prvo otkrivanje lica mladenke pred mladoženjom tijekom obreda vjenčanja, zove se grčkom riječju – apokalipsis!

Apokalipsis je vrlo specifična riječ! Taj se izraz ne koristi za svako otkrivanje, nego samo kada se nevjesta (mladenka) otkriva mužu.

Posljednja knjiga Biblije se zove “Apokalipsa – Otkrivenje”! Uočavate li bračnu konotaciju?

Zašto se zadnja knjiga zove Otkrivenje?

Jer je evanđelist Ivan vidio kako je zaručnica Crkva otkrivena i gleda svog zaručnika Isusa. Zadnja stranica Biblije je događaj mističnog vjenčanja u nebu! Mi ćemo se u nebu “vjenčati” s Bogom.

Tajna i struktura Tobijine molitve

Što su Tobija i Sara napravili?

Prije nego što su konzumirali brak, Tobija ustade s postelje i reče: ‘Ustaj sestro, molimo se da nam se Bog smiluje!’ Onda se Tobija počne moliti:

‘Blagoslovljen da si, Bože naših otaca, blagoslovljeno sveto i slavno ime tvoje u sve vijeke! Blagoslivljala te nebesa i sva tvoja stvorenja u sve vijeke! Ti si stvorio Adama i dao mu pomoćnicu, Evu: od njih je proizašao ljudski rod. Ti si rekao: ‘Nije dobro da čovjek bude sam; načinimo mu pomoćnicu sličnu njemu.’ Gospode, ne uzimam zbog pohote ovu svoju sestru nego po istini. Smiluj mi se i učini da s njom doživim starost.’ I zajedno rekoše: ‘Amen, amen!’ (Tob 8,4-8)

Bračni par mora moliti zajedno jer će samo tako pobijediti u duhovnom boju. Na taj je način Tobija riješio problem.

Proučimo strukturu Tobijine molitve.

Prvo, oni slave i hvale Gospodina – ništa nisu tražili, prava savršena molitva! Tobija počinje molitvu slavljenjem Gospodina.

Potom, Tobija priznaje da ono što će se tada dogoditi nije svrha sama za sebe: ‘Ti si, Gospodine, stvorio Adama i Evu, Ti si nam dopustio ovo’ … ‘Gospode, ne uzimam zbog pohote ovu svoju sestru, nego po istini!’

To je ključ! To znači da njihov odnos nije nešto što njima pada na pamet i da ga oni tumače onako kao oni misle. Taj odnos znači nešto neovisno o onome što mislimo.

Tobija govori Gospodinu da ne uzima zbog pohote svoju “sestru”, nego po istini! Čijoj istini? Božjoj istini!

Govori Bogu da će njihov odnos cijeli život, od jutra do mraka, biti slika Njegove ljubavi, a njihovo tjelesno izražavanje će biti kruna njihovog svakodnevnog zajedničkog života.

Ako netko misli da Crkva ili Biblija imaju nešto protiv tjelesne ljubavi, neka posluša “Pjesmu nad pjesmama”. Možda će vas i šokirati.

Riječi iz Pjesme nad pjesmama: ‘Kako je slatka ljubav tvoja, sestro moja, nevjesto… Slađa je ljubav tvoja od vina, a miris ulja tvojih ugodniji od svih mirisa. Ti si vrt zatvoren, sestro moja, nevjesto, vrt zatvoren i zdenac zapečaćen. Zdenac je u mom vrtu izvor žive vode koji teče s Libana…’

‘Neka dragi moj dođe u vrt svoj, neka jede najbolje plodove u njemu.’

‘Došao sam u vrt svoj, o sestro moja, nevjesto, berem smirnu svoju i balzam svoj, jedem med svoj i saće svoje, pijem vino svoje i mlijeko svoje… Ja spavam, ali srce moje bdi.

O čemu se radi u Pjesmi nad pjesmama? Ljubavnik, muž traži svoju ženu.

‘Odjednom glas! Dragi moj mi pokuca: ‘Otvori mi, sestro moja, prijateljice moja, golubice moja, savršena moja. Glava mi je puna rose, a kosa noćnih kapi!’

Cijela knjiga Pjesme nad pjesmama je erotski nabijena.

Oni opisuju tijelo nekim izrazima koje mi danas ne možemo razumijeti. Ja ne znam što to znači kad on kaže da je njezin vrat kao kula bjelokosna, a grudi kao dva laneta… To je valjda nešto značilo u to vrijeme, a sada mi to ne razumijemo na isti način.

Tumačenje riječi iz Pjesme nad pjesmama

Svakako u tom tjelesnom odnosu prevladava tjelesna strast i tu je nekada teško napraviti reda jer je tijelo jako i to nije loše!

Najvažnije od svega jest da to tjelesno, erotsko mora biti izraženo kroz agape – duhovnu ljubav. To su dva izraza za ljubav: eroserotska ljubav i agapeduhovna ljubav.

Ključ je u riječima: sestro moja, prijateljice, golubice, savršena moja.

Muškarac iz pjesme želi biti intiman sa svojom ženom, ali kako joj se obraća? ‘Sestro moja, prijateljice moja, golubice moja, savršena moja.’

Da vas ovo ne šokira, odnos prema vašim ženama, na duhovnoj razini, mora biti kao prema sestri. Kod Židova je svaki brat trebao dati svoj život za svoju sestru kako je netko ne bi povrijedio, a i on sam je nije smio povrijediti. Dakle, s duhovne strane, muškarac bi svoju ženu trebao gledati kao sestru tako da nikad ne napravi išta čime bi je povrijedio.

Onda joj kaže: ‘Prijateljice moja’ i zatim: ‘Golubice moja.’

Golubica je simbol mira i ovdje se koristi jer treba biti mir među njima (supružnicima) prije nego se sjedine, prije nego ona otvori vrata. Mir znači da postoje ispravni odnosi među njima.

Na kraju joj kaže: ‘Savršena moja.’ Kakva god bila, kako god izgledala, ona je savršena. Zašto? Jer je njegova.

On je nagovara na odnos, on je spreman, ali obraća joj se u tom stanju kao sestri, prijateljici, golubici, savršenoj i kuca. Kuca, ne provaljuje jer i ona treba željeti!

Ovdje imamo savršen spoj između erotike (erosa) prožete duhovnom ljubavi (agape) jer muškarac vlada sobom u tom naboju spolne želje. On kuca i čeka da ona otvori.

To je teško jer žena jest dar za tebe i ti za nju, ali dar pretpostavlja slobodno davanje s jedne i s druge strane! Ne znači da se spolni odnos mora dogoditi samo kada to jedno poželi, nego onda kad je odnos komplementaran.

On joj govori: ‘Ti si vrt zatvoren, sestro moja, nevjesto, vrt zatvoren i zdenac zapečaćen.’

Vrt je njezino tijelo. Inače, vrt i zdenac su u Bibliji simboli ženskih spolnih organa.

Onda ona njemu kaže da je to njegov vrt, da uđe i jede voće. On joj kaže da je to njezin vrt, njezino voće. I oboje su u pravu!

Njezino tijelo pripada njemu, ali ona mu se daje kao dar.

Duhovni boj u bračnom životu

Napad je različit za muškarca i za ženu jer muškarac i žena padaju na različite načine.

Napad prvo kreće na žene. Žena je u Bibliji prva napadnuta te muškarci predbacuju ženama: ‘E, da Eva nije pala…’

Pogledajmo malo izvještaj jer je pitanje tko je prvi pao.

Gospodin je rekao Adamu: ‘Ti si gospodar, obrađuj i čuvaj vrt.’

Što se dogodilo?

Zmija je ušla u vrt pa se postavlja pitanje: Kako se moglo dogoditi da zmija uđe u vrt, a da to njezin gospodar Adam nije zapazio, odnosno zapazio je, ali nije ništa poduzeo?

Tko je prvi pao?

Prvi je pao Adam u propustu, Eva u činu

Po tumačenju naše Crkve i Ivana Pavla II., Adam je prvi pao!

Adam je pao u propustu, Eva pada u činu, ali krivac broj jedan je gospodin Adam jer je on dopustio da uđe zmija, a trebao ju je zgaziti!

U filmu “Pasija” nije sve biblijski točno. Redatelj je bio dosta slobodan, no izuzetno je lijepo prikazano da je zmija dolazila i kad je Isus bio u Getsemanskom vrtu pa je Isus zgazio zmiju!

Adam, koji je bio u vrtu, gleda zmiju kako napastuje ženu, Evu, koja ga onda nudi jabukom te ga napastuje na grijeh. Adam je trebao dati svoj život za svoju ženu i zgaziti zmiju!

Isus, koji je novi čovjek, novi Adam, ovako rješava njihov pad:

u vrt (opet vrt – simbolika je nevjerojatna!) ulaze neprijatelji sa zubljama, svjetiljkama i oružjem i što prvo Isus govori?

– ‘Koga tražite?’

– ‘Isusa Nazarećanina!’

– ‘Ja sam. Ako dakle mene tražite, pustite ove da odu! Uzmite mene!’

Što je Isus tada napravio? Otkupio je ono gdje je Adam pao!

Adam u Edenskom vrtu nije čuvao svoju zaručnicu, a Isus je za svoju zaručnicu (Crkvu) u Getsemanskom vrtu dao svoj život.

Gdje muškarci padaju najviše?

Muškarce najviše boli kad ne uspiju, kad ne mogu skrbiti, kad nisu adekvatni.

Kad je zmija ušla u Edenski vrt, muškarac (zakar, onaj koji podsjeća), Adam, je trebao podsjetiti Evu na ono što im je Bog rekao: ‘Evo, sjećaš li se što je Jahve rekao? Da ne jedemo od onoga drveta! Nemoj! Sjeti se Božje ljubavi!’, ali to nije napravio! I to je njegov propust.

Aramejska riječ za ženu je negeba, ona koja je otvorena. Na što Adam mora podsjećati, a čemu Eva treba biti otvorena?

On mora podsjetiti ženu na sve o Božjoj ljubavi, a ona mora biti otvorena za to. I tu je jasna ta komplementarnost!

Budući da je Adam šutio, a Eva je stvarno bila otvorena, zmaj (zmija) je ušao u vrt jer je ona bila otvorena njemu!

Zmaj je to iskoristio (Evinu otvorenost) i rekao Evi: ‘Zar je Bog stvarno rekao da ne smijete jesti s onog drveta? Ma daj! Samo ti jedi!’ Eva je bila otvorena i jela je.

Ovo je simboličan govor, ali treba ga promatrati dubinski u svakoj obitelji.

Muškarac i žena imaju različite uloge. Mi nismo jednaki!

Ako samo pogledamo tijelo, vidjet ćemo da nismo jednaki. Ako je tako na razini tijela, onda je velika razlika i u području duha!

Muške i ženske uloge su različite i zato je toliki napad na području muško-ženskih odnosa koji govore drugačije.

To ne znači da muškarac ne treba mijenjati pelene ili da se žena neće popeti na krov ako nešto zatreba ili slično, no, u duhovnom smislu su uloge muškarca i žene različite.”

Do čitanja,

🙂

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.